Główne postaci/twórcy: tradycja
mówi o dwudziestu czterech Tirthankara Dżinizmu. Najwcześniejszym, dwudziestym
trzecim, po którym zostały historyczne świadectwa był Pārśva (pomiędzy IX a VII
p.n.e.), ostatnim był Vardhamana Mahāvīra (V lub VI p.n.e.). Do najbliższych
nam przedstawicieli dżainijskiej filozofii są Yaśovijaya (1624-1688), oraz
obecnie - Aacharya Mahapragya, Pt. Sukhlal i Dr. Mahendrakumar Nyayacarya.
Okres powstania: Filozofię
dżainizmu wywodzi się do pierwszego tirthankara – Rsabha, które istnienie jest
w znacznej mierze kwestią mitologiczną. Jednak filozofię możemy wywodzić od
wspomnianego już Mahāvīra, czyli w okolicach V/VI w.p.n.e.)
Główna teza: Wiara w niezależnie istniejące duszę i materię,
brak najwyższego stworzyciela, właściciela lub niszczyciela. Silny wpływ
pojęcia karmy. Wieczny i niestworzony wszechświat. Ogromna rola doktryny nie
używania przemocy. Relatywność prawdy, moralność i etyka oparta na wyzwoleniu
duszy.
Główne pojęcia:
Dravya – wszechświat składa się z dravya lub substancji:
Jiva – dusze
Ajiva – substancje nie-żyjące:
Pudgala – materia, sklasyfikowana, jako stałe, płynne, gazowe i energetyczne karmiczne materiały.
Paramānu - lub cząsteczki ostateczne to podstawowe bloki budujące materię. Jest to odniesienie do idei atomizmu, koncepcji mówiącej, że wszystko, poza duszą, składa się z atomów.
Dharmatattva – medium ruchu
Adharmatattva – medium odpoczynku
Ākāśa – przestrzeń, substancja zawierająca w sobie wszystkie substancje, jest wieczna i nieskończona.
Kāla – czas, który według dżainizmu jest prawdziwym bytem, aktywności i zmiany mogą zostać osiągnięte tylko poprzez czas.
Ajiva – substancje nie-żyjące:
Pudgala – materia, sklasyfikowana, jako stałe, płynne, gazowe i energetyczne karmiczne materiały.
Paramānu - lub cząsteczki ostateczne to podstawowe bloki budujące materię. Jest to odniesienie do idei atomizmu, koncepcji mówiącej, że wszystko, poza duszą, składa się z atomów.
Dharmatattva – medium ruchu
Adharmatattva – medium odpoczynku
Ākāśa – przestrzeń, substancja zawierająca w sobie wszystkie substancje, jest wieczna i nieskończona.
Kāla – czas, który według dżainizmu jest prawdziwym bytem, aktywności i zmiany mogą zostać osiągnięte tylko poprzez czas.
Karma – podstawowa zasada
psycho-kosmologii dżainizmu. Obejmuje nie tylko przyczynowość, ale jest złożona
z subtelnej ekstra materii, która przenika duszę. Karma jest wyobrażana, jako
rodzaj skażenia, które barwi dusze na różne kolory. Na podstawie karmy, dusza
dokonuje transmigracji i reinkarnuje w różnych stanach istnienia – jak niebo
albo piekła, zwierzęta lub ludzie.
Kosmologia – według dżainizmu nie
istnieje kreator wszechświata. Wszechświat jest nie-stworzony, wieczny, bez
początku i końca.
Kalchakra – czas jest bez początku i
wieczny. Kālacakra, kosmiczne koło
czasu kręci się bezustannie. Koło podzielone jest na dwa półobroty, Utsarpiṇī – czas wznoszący i Avasarpiṇī – czas opadający, które
następują po sobie. Utsarpiṇī to czas postępu i szczęścia, Avasarpiṇī to czas smutku i
niemoralności. Każdy z nich zawiera niezliczone okresy czasu i są podzielone na
sześć nierównych epok. Obecnie cykl jest w avasarpiṇī, składający się z
następujących epok:
Suṣama-suṣamā
Suṣamā
Suṣama-duḥṣamā
Duḥṣama-suṣamā
Duḥṣama
Duḥṣama-duḥṣama
Suṣama-suṣamā
Suṣamā
Suṣama-duḥṣamā
Duḥṣama-suṣamā
Duḥṣama
Duḥṣama-duḥṣama
W utsarpiṇī porządek epok jest odwrócony.
Zmiana epok i cyklów nie jest zależna od żadnych nadnaturalnych bytów, po prostu
następują po sobie.
Anekāntavāda – teoria relatywnego
pluralizmu i wolości spojrzeń. Prawda i rzeczywistość są odbierane różnie z różnych
punktów widzenia i żaden z nich nie jest kompletną prawdą. Żadne specyficzne,
pojedyncze ludzkie spojrzenie nie może zostać uznane, jako absolutnie
prawdziwe. Chętnych do zgłębienia tej koncepcji zachęcam do zapoznania się z
indyjską przypowieścią „Pięciu ślepców i słoń” (google za przewodnika).
Syādvāda – jest odzwierciedleniem
relatywizmu wiedzy. Etymologicznie, słowo syād
oznacza „być może”, „może”, ale w kontekście syādvādy oznacza – „z pewnej perspektywy”, „w pewnym sensie”. W tej
doktrynie, żadne oświadczenie nie może oddać natury rzeczywistości w pełni i
dlatego wymagane jest dodawanie pojęcia syād
i poprzez to usuwanie dogmatyzmu i pretensji do absolutnej prawdy w
twierdzeniach.
Nayavāda – teoria częściowych punktów
widzenia lub stanowisk. Obiekt ma nieskończoną ilość aspektów, ale gdy go
opisujemy w praktyce, zwracamy uwagę jedynie na ważne aspekty, a ignorujemy
nieistotne. To nie neguje istnienia żadnych cech, atrybutów czy samych
aspektów; są po prostu nieistotne z praktycznego punktu widzenia.
Etyka – oparta jest na pięciu
wielkich przysięgach:
Ahimsa – wyrzeczenie się przemocy
Satya – mówienie tylko prawdy
Asteya – nie-kradzenie
Brahmacharya – celibat
Aparigraha – brak posiadania
Satya – mówienie tylko prawdy
Asteya – nie-kradzenie
Brahmacharya – celibat
Aparigraha – brak posiadania
Te
etyki nie dotyczą tylko fizycznych działań, ale dotyczą także sfery mowy i myśli.
Czwarta przysięga dosłownie oznacza podążanie za absolutem i w tradycjach
dżainizmu nie oznacza przysięgi celibatu do końca życia. Donosi się do około
5-8 rokiem życia i trwa od 14 do 20 lat, kiedy to czas poświęca się na naukę i składa
się przysięgę ścisłego celibatu.
Notatki do Brudnopisu:
Ogólnie bardzo ciekawa
filozofia. Bo w takiej perspektywie ją rozpatruje, mimo, że jest podstawą
systemu religijnego. Koncepcje atomizmu materii i część etyczna (poza celibatem
J) są pociągające i ciekawe. Podobnie cała epistemologia skłaniająca się
do relatywizmu i de facto, do pewnego
rodzaju sceptycyzmu wobec rzeczywistości. Biorąc pod uwagę, że to ostatni
tirthankara, Mahavira, dodał celibat do listy etycznej dżainizmu i jeśli możemy
je zignorować, to ta filozofia zasługuje na pełne trzy gwiazdki. Oczywiście subiektywnej
oceny J
Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!
OdpowiedzUsuńFadoExpress là một trong những top công ty vận chuyển hàng hóa quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi đài loan và dịch vụ gửi hàng đi canada uy tín, giá rẻ