czwartek, 30 października 2014

Brudnopis Filozoficzny - Dźainizm

Główne postaci/twórcy:  tradycja mówi o dwudziestu czterech Tirthankara Dżinizmu. Najwcześniejszym, dwudziestym trzecim, po którym zostały historyczne świadectwa był Pārśva (pomiędzy IX a VII p.n.e.), ostatnim był Vardhamana Mahāvīra (V lub VI p.n.e.). Do najbliższych nam przedstawicieli dżainijskiej filozofii są Yaśovijaya (1624-1688), oraz obecnie - Aacharya Mahapragya, Pt. Sukhlal i Dr. Mahendrakumar Nyayacarya.

Okres powstania:  Filozofię dżainizmu wywodzi się do pierwszego tirthankara – Rsabha, które istnienie jest w znacznej mierze kwestią mitologiczną. Jednak filozofię możemy wywodzić od wspomnianego już Mahāvīra, czyli w okolicach V/VI w.p.n.e.)

Główna teza: Wiara w niezależnie istniejące duszę i materię, brak najwyższego stworzyciela, właściciela lub niszczyciela. Silny wpływ pojęcia karmy. Wieczny i niestworzony wszechświat. Ogromna rola doktryny nie używania przemocy. Relatywność prawdy, moralność i etyka oparta na wyzwoleniu duszy.


Główne pojęcia: 

Dravya – wszechświat składa się z dravya lub substancji:
Jiva – dusze
Ajiva – substancje nie-żyjące:
                   Pudgala – materia, sklasyfikowana, jako stałe, płynne, gazowe i                                                       energetyczne karmiczne materiały.
                   Paramānu -  lub cząsteczki ostateczne to podstawowe bloki budujące                                                 materię. Jest to odniesienie do idei atomizmu, koncepcji                                               mówiącej, że wszystko, poza duszą, składa się z atomów.
                   Dharmatattva – medium ruchu
                   Adharmatattva – medium odpoczynku
                   Ākāśa – przestrzeń, substancja zawierająca w sobie wszystkie substancje,                                     jest wieczna i nieskończona.
                   Kāla – czas, który według dżainizmu jest prawdziwym bytem, aktywności i                                 zmiany mogą zostać osiągnięte tylko poprzez czas.

Karma – podstawowa zasada psycho-kosmologii dżainizmu. Obejmuje nie tylko przyczynowość, ale jest złożona z subtelnej ekstra materii, która przenika duszę. Karma jest wyobrażana, jako rodzaj skażenia, które barwi dusze na różne kolory. Na podstawie karmy, dusza dokonuje transmigracji i reinkarnuje w różnych stanach istnienia – jak niebo albo piekła, zwierzęta lub ludzie.

Kosmologia – według dżainizmu nie istnieje kreator wszechświata. Wszechświat jest nie-stworzony, wieczny, bez początku i końca.

Kalchakra – czas jest bez początku i wieczny. Kālacakra, kosmiczne koło czasu kręci się bezustannie. Koło podzielone jest na dwa półobroty, Utsarpiī – czas wznoszący i Avasarpiī – czas opadający, które następują po sobie. Utsarpiī to czas postępu i szczęścia, Avasarpiī to czas smutku i niemoralności. Każdy z nich zawiera niezliczone okresy czasu i są podzielone na sześć nierównych epok. Obecnie cykl jest w avasarpiī, składający się z następujących epok:

Su
ama-suamā
Su
amā
Su
ama-duḥṣamā
Du
ḥṣama-suamā
Du
ḥṣama
Du
ḥṣama-duḥṣama
W utsarpiī porządek epok jest odwrócony. Zmiana epok i cyklów nie jest zależna od żadnych nadnaturalnych bytów, po prostu następują po sobie.

Anekāntavāda – teoria relatywnego pluralizmu i wolości spojrzeń. Prawda i rzeczywistość są odbierane różnie z różnych punktów widzenia i żaden z nich nie jest kompletną prawdą. Żadne specyficzne, pojedyncze ludzkie spojrzenie nie może zostać uznane, jako absolutnie prawdziwe. Chętnych do zgłębienia tej koncepcji zachęcam do zapoznania się z indyjską przypowieścią „Pięciu ślepców i słoń” (google za przewodnika).

Syādvāda – jest odzwierciedleniem relatywizmu wiedzy. Etymologicznie, słowo syād oznacza „być może”, „może”, ale w kontekście syādvādy oznacza – „z pewnej perspektywy”, „w pewnym sensie”. W tej doktrynie, żadne oświadczenie nie może oddać natury rzeczywistości w pełni i dlatego wymagane jest dodawanie pojęcia syād i poprzez to usuwanie dogmatyzmu i pretensji do absolutnej prawdy w twierdzeniach.

Nayavāda – teoria częściowych punktów widzenia lub stanowisk. Obiekt ma nieskończoną ilość aspektów, ale gdy go opisujemy w praktyce, zwracamy uwagę jedynie na ważne aspekty, a ignorujemy nieistotne. To nie neguje istnienia żadnych cech, atrybutów czy samych aspektów; są po prostu nieistotne z praktycznego punktu widzenia.

Etyka – oparta jest na pięciu wielkich przysięgach:

Ahimsa – wyrzeczenie się przemocy
Satya – mówienie tylko prawdy
Asteya – nie-kradzenie
Brahmacharya – celibat
Aparigraha – brak posiadania

Te etyki nie dotyczą tylko fizycznych działań, ale dotyczą także sfery mowy i myśli. Czwarta przysięga dosłownie oznacza podążanie za absolutem i w tradycjach dżainizmu nie oznacza przysięgi celibatu do końca życia. Donosi się do około 5-8 rokiem życia i trwa od 14 do 20 lat, kiedy to czas poświęca się na naukę i składa się przysięgę ścisłego celibatu.


Notatki do Brudnopisu:


Ogólnie bardzo ciekawa filozofia. Bo w takiej perspektywie ją rozpatruje, mimo, że jest podstawą systemu religijnego. Koncepcje atomizmu materii i część etyczna (poza celibatem J) są pociągające i ciekawe. Podobnie cała epistemologia skłaniająca się do relatywizmu i de facto, do pewnego rodzaju sceptycyzmu wobec rzeczywistości. Biorąc pod uwagę, że to ostatni tirthankara, Mahavira, dodał celibat do listy etycznej dżainizmu i jeśli możemy je zignorować, to ta filozofia zasługuje na pełne trzy gwiazdki. Oczywiście subiektywnej oceny J

1 komentarz:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    FadoExpress là một trong những top công ty vận chuyển hàng hóa quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi đài loan và dịch vụ gửi hàng đi canada uy tín, giá rẻ

    OdpowiedzUsuń