Główne
postaci/twórcy: Siddhārtha Gautama (Budda), trwają dyskusję
odnośnie jego daty i miejsca urodzin, natomiast wiemy, w dużym przybliżeniu, że
żył i nauczał gdzieś pomiędzy szósty a czwartym wiekiem p.n.e.
Okres
powstania: Podstawą Buddyzmu i wywodzącej się z niego filozofii
to okres życia Buddy i kolejne wieki, aż do dnia dzisiejszego.
Główna
teza: Głównym zadanie buddyzmu jest wyjaśnianie,
zgłębianie dharm, które stanowią podstawę
rzeczywistości. Pod pojęciem dharm możemy
rozumieć:
- Stan natury, taki jaki jest (yathā bhūta)
- Prawa natury rozważane zarówno zbiorowo jak i indywidulanie
- Nauki Buddy, jako otwarcia naturalnych praw na problem cierpienia
- Fenomen i jego własności
Główne
pojęcia:
Zanim przejdziemy do unikalnych wartości wprowadzonych
przez Buddę, musimy pochylić się nad kilkoma, które zaczerpnął on ze starszych
źródeł.
Trzy Cechy Istnienia – wszelkie uwarunkowanie
wykazuje trzy cechy: nietrwałość, cierpienie (brak zadowolenia) i pozbawienie
jestestwa, tożsamości własnej. Zgłębienie tych cech pozwala na osiągnięcie
wyzwolenia pozbawionego tych uwarunkowań.
Skandha – czyli pięć skupisk. Zbiory służące do
klasyfikacji fizycznych i mentalnych zjawisk. Są to: forma materialna, uczucia,
percepcja, formacje mentalne (stany umysłu, przekonania) i świadomość.
Pratītyasamutpāda – zasada współpowstawania. Jedno istniejąc, stwarza
drugie; na skutek powstania jednego, powstaje drugie; nie istnieje jedno, nie
powstaje drugie; na skutek ustania jednego, ustaje drugie.
Karma – w Buddyzmie, karma to działanie, nie jego wynik,
jak w innych szkołach indyjskich. Ma ona jednak wpływ na ponowne narodziny.
Ponowne narodziny, Reinkarnacja – ewoluująca świadomość lub
strumień świadomości po śmierci staje się jedną z przyczyn powstawania kolejnej
świadomości. Świadomość w nowej osobie nie jest identyczna, ale nie jest tez całkowicie
różna od poprzedniej, lecz powstaje z losowego strumienia. Reinkarnować można,
w zależności o karmy w dowolne, żywe istnień na ziemi lub w byt nadnaturalny.
Cztery Szlachetne Prawdy – podstawowe nauki
buddyzmu, traktujące o cierpieniu. Należą do nich: Pierwsza Szlachetna Prawda o
Cierpieniu, Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia, Trzecia Szlachetna
Prawda o Ustaniu Cierpienia, Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce Prowadzącej do
Ustania Cierpienia.
Ośmioraka ścieżka – fundament nauki
buddyjskiej zgodne z Czterema Szlachetnymi Prawdami. DO ścieżki nalezą: Słuszne
zrozumienie (Czterech Szlachetnych Prawd), Słuszne myślenie (pozbawione żądzy i
nieżyczliwości), Słuszne słowo (bez kłamstwa i obmowy), Słuszne postepowanie
(zgodne z ośmioma
wskazaniami), Słuszne zarobkowanie (utrzymanie się przy życiu bez łamania
przykazań); Słuszne dążenie (dążenie do oświecenia), Słuszne skupienie (zachowanie
uważności), Słuszna medytacja (dążenie do stanów, gdy znika „ego”).
Nirvana – stan bez cierpienia i uwolnienia
z cyklu narodzin i śmierci.
Teraz możemy przejść do detalicznych pojęć, które wychodzą
poza „przedkanoniczny” Buddyzm.
Dukha – cierpienie, które powoduje
nasze przywiązanie do istnienia w materialnym świecie i ponownych narodzin.
Anatta – Budda twierdził, że obecność
samoświadomości jest spowodowane cierpieniem i stanowi podstawową przeszkodę w
drodze do uwolnienia.
Wskazania – mogą się różnić dla
mnichów i mniszek w zależności od wyznawanej tradycji, ale dla świeckich są
jednakowe. Pięć pierwszych wskazań to absolutny kanon i powinien być przestrzegany
przez wszystkich, którzy chcą zostać odrodzeni w postaci ludzkiej. Kolejne trzy
(oprócz pięciu poprzednich) to przepisy dla wyznawców, którzy pozostają w świątyniach.
Wszystkie dziesięć to wskazania dla poważnych wyznawców świeckich.
- Powstrzymanie się o d zabijania żywych istot.
- Powstrzymanie się od kradzieży.
- Powstrzymanie się od nieczystości (sensualność, seksualność, pożądanie).
- Powstrzymanie się od kłamstwa.
- Powstrzymanie się od przyjmowania środków odurzających.
- Powstrzymanie się od przyjmowania pokarmów o niewłaściwym czasie (południe).
- Powstrzymanie się od śpiewu, tańca, grania muzyki czy uczestnictwa w występach rozrywkowych.
- Powstrzymanie się od noszenia perfum, kosmetyków i biżuterii.
- Powstrzymanie się od siadania na wysokich krzesłach, siedziskach i spania w luksusowych, miękkich łózkach.
- Powstrzymanie się od przyjmowania pieniędzy.
Szkoły
buddyzmu:
Sarvastivadin – wszystkie ludzkie doświadczenia
można rozbić na coraz mniejsze jednostki percepcyjne lub percepcyjno-ontologiczne
zwane dharmami.
Theravada – wgląd w samego siebie
musi pochodzić z własnego doświadczenia, krytycznego dochodzenia do prawdy i
rozumowania, nie ślepej wiary.
Mahayana – przyjmuje pragmatyczną definicję prawdy:
doktryny są warunkowo „prawdziwe” w sensie, że są duchowo korzystne.
Wiem, że tylko zarysowałem powierzchnię, ale jak zacząłem
szukać informacji, to wylądowałem po kwadransie z otwartymi dwoma tuzinami zakładek,
to złapałem się za głowę. To tylko esencja, więc nie krzyczcie na mnie :)
Buddyzm, jako filozofia jest dość ciekawa i prowadzi
do praktyk, które są cenione przez wiele osób, także w ateistycznym świecie.
Ja mam problem przede wszystkim z przykazaniami,
które są po prostu nakazami moralnymi. Niezależnie od tego czy są akceptowalne
czy nie – moralność wynikająca ze strachu przed kara jest moralnością zepsutą.
Ponadto szkoła Therevady w swojej religijnej odsłonie naciska do odbycia przynajmniej
nowicjatu w klasztorze i to jest już przesada…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz