Z poniedziałku przedstawiam Wam artykuł odpowiadający na kilka (osiem) pytań, jakie można zadać w odniesieniu do kalifatu, ISIS i całym tym cyrku na Bliskim Wschodzie. Z perspektywy rzeczywistości historycznej i wyobrażeń jakie sprzedają terroryści i oprawcy spod znaku półksiężyca.
Oryginalny artykuł znajdziecie TUTAJ.
Odpuściłem jedno pytanie, bo dotyczyło muzyki arabskiej. Mam nadzieję, że nie zastrzelicie mnie za to J
Zatem do lektury i miłego dnia.
1. Czym jest kalifat?
Kalifat jest państwem islamskim – i trochę więcej. W teorii,
kalifat jest czymś więcej niż państwem muzułmańskim; powinien obejmować wszystkich
muzułmanów na ziemi. Ostatnio taki kalifat istniał wiele stuleci temu. Ale słowo
kalifat cały czas przywołuje ideę wspaniałej i zunifikowanej cywilizacji
islamskiej, czym był pierwszy kalifat.
By zrozumieć, co właściwie to oznacza i skąd taka nazwa
musimy cofnąć się do roku 620 n.e. do zachodnich części dzisiejszej Arabii
Saudyjskiej, gdy prorok Mahomet założył religię islamu i przyciągał pierwszych wyznawców.
Pomysł ujednoliconej społeczności wszystkich wyznawców jest ważny dla islamu,
więc Mahomet i jego następcy zorganizowali niezależny polityczny system, który
obejmował wszystkich muzułmanów – w tamtych czasach, nie tak wielu. Innymi słowy,
islam został założony, jako religia i
jako państwo. W ostatnich dziesięciu latach życia Mahomet prowadził kampanie
wojskowe na terenie dzisiejszej Arabii Saudyjskiej, w celu zjednoczenia
arabskich plemion, które dołączały do państwa-które-było-także-religią.
Aby dać poczucie przestrzeni, na obrazku poniżej na zielono
zaznaczona jest wczesna społeczność islamska w 624 roku n.e. Zauważcie, ze to
jest dość małe i znajdowało się w dość izolowanej części świata. Zwróćcie tez
uwagę, że w tamtym czasie Azja i Europa były zdominowane przez wielkie imperia:
Ale społeczność islamistów Mahometa nie stała się kalifatem zanim
nie umarł w 632 roku. Wtedy jeden z jego uczniów przejął władzę: człowiek
imieniem Abu Bakr (dzisiejszy przywódca Irackich dżihadystów przyjął te imię,
nazywając siebie Abu Bakr al-Baghdadi). Wewnątrz społeczności był nazywany khalifah,
co po arabsku oznacza spadkobiercę, jak by był spadkobierca Mahometa. Khalifah
oznacza także reprezentanta, w tym przypadku zarówno Mahometa jak i Boga. Zatem
gdy khalifah (skrócony do kalifa) Abu Bakr przejął mini państwo Mahometa, to
mini państwo nazwano kalifatem.
2. Jak zatem pierwszy
kalifat stał się wielkim i ważnym imperium?
Poprzez jedną z najbardziej skutecznych i szybkich
militarnych ekspansji w historii. Oryginalny kalifat istniał od 632 n.e., gdy
umarł Mahomet i pojawił się pierwszy kalif Abu Bakr, do 661 gdy upadł w wyniku
wojny domowej (wojny, która także doprowadziła do stałego podziału na islam
sunnicki i szyicki). Był on zarządzany przez czterech kolejnych kalifów i
rozrosło się w niesamowicie krótkim czasie do jednego z największych imperiów
na świecie.
Ci czterej pierwsi kalifowie, lub przywódcy państwa
religijnego byli bardzo dobrymi dowódcami wojskowymi. W tym samym czasie, dwa
pobliskie imperia, Imperium Bizantyjskie (pozostałość po Imperium Rzymskim) i
Imperium Perskie, zaczęły słabnąć i były militarnie wyczerpane walką między
sobą.
Pod panowaniem Mahometa, społeczność islamska podbiła lub
wchłonęła wiele plemion z półwyspu arabskiego, do momentu, gdy kontrolowała większość
ziemi na Bliskim Wschodzie, które nie były jeszcze kontrolowane przez imperia Bizancjum
lub Persji. Poniżej możecie zobaczyć jak Kalifat rozrastał się od powstania do
655 r.n.e.
Pierwszy kalifat nie był tylko imperium militarnym – to była
społeczność, która obejmowała wszystkich muzułmanów i była praktycznie
synonimiczna z wiarą islamską. Kalifat głosił islam wraz ze swoją ekspansją,
więc widzicie wzrost wpływu islamu z małego kącika półwyspu arabskiego do ogarnięcia
całości dzisiejszego Bliskiego Wschodu, części Azji Centralnej, a nawet do
południowego skrawka Hiszpanii. Kalifat szerzył także język arabski, który prze
632 był ograniczony do dzisiejszej Arabii Saudyjskiej, a teraz jest głównym
językiem oddalonego o tysiące kilometrów Maroka. Te podboje spowodowały,
dlaczego cały Środkowy Wschód i Północna Afryka mówi dziś po arabsku i często
uważają się za etnicznych Arabów.
3. Ale było więcej
kalifatów? Nawet większych?
Tak, to prawda. Pierwszy kalifat, oparty na oryginalnej społeczności
Mahometa, ewoluował w drugi i trzeci kalifat przez następne wieki. Drugi
kalifat powstał w 661, po pierwszej muzułmańskiej wojnie domowej i przetrwał do
750 r.n.e. Był on największym i najbardziej pomyślnym kalifatem, tworząc potęgę
państwa islamskiego. Jego stolica była w Damaszku, który jest dziś stolica
Syrii – to, dlatego dzisiejsi muzułmanie tęskniący za kalifatem, chcą
odrodzenia kalifatu właśnie w Syrii.
Drugi kalifat (zwany, jako Kalifat Umajjadów) rozszerzył się
w Centralnej Azji i w Hiszpanii:
Potem nastąpił trzeci kalifat, Kalifat Abbasydów, który
stracił Hiszpanię i Północną Afrykę, ale ciągle rządził całkiem sporym obszarem
między 750 a 1258 r.n.e. To był ostatni prawdziwy kalifat, w sensie, że mógł
dowodzić, że zawierał ujednoliconą społeczność muzułmańską.
Obecny Abu Bakr al-Baghdadi, deklarując się klifem i jego
terrorystyczne mini państwo kalifatem, komunikuje, że wierzy, że walczy w
imieniu wszystkich muzułmanów na świecie (nie wlicza szyitów, tylko sunnitów) i
ze jest reprezentantem Boga na ziemi. Sugeruje on także pragnienie, by ISIS
podbiło wszystkie kraje z większością muzułmańską, co jest aspiracją ukrytą w
częstych dżihadyjskich mapach zjednoczonego imperium islamskiego:
4. Dlaczego kalifaty upadły?
Imperium Otomańskie twierdziło, ze było ostatnim kalifatem i
trwało do 1914 roku. Więc technicznie kalifat istniał jeszcze sto lat temu.
Ale gdy ludzie mówią o „kalifatach” zwykle mają na myśli wielkie
imperialne państwa, które kontynuowały oryginalną wizję Mahometa o
zunifikowanej społeczności wszystkich muzułmanów, zebranej wokół etnicznych Arabów,
którzy byli jego założycielami.
Zakończyło się to, z grubsza, około roku 1000 z dwóch
powodów. Po pierwsze Kalifat Abbasydów, który na prawdę był kontynuacją
państwa-społeczności Mahometa, pękł w kilu miejscach. Jego terytorium w
dzisiejszej Hiszpanii i Portugalii, oderwało się tworząc Kalifat Kordoby, a nie
możesz mieć kilku kalifatów w tym samym czasie.
Drugim powodem było fakt, że islam naturalnie się roznosił
poza granice kalifatu, w Afryce subsaharyjskiej, południowo wschodnie Azji i
dzisiejszych Indiach, więc kalifat nie zawierał wszystkich muzułmanów, nie był nawet
blisko. Imperium Otomańskie twierdziło, że jest kalifatem aż do Pierwszej Wojny
Światowej, i kontrolowało święte miasta Mekki i Jerozolimy, ale operowało po
prostu jak imperium, które było muzułmańskie.
Marzenie o kalifacie, który reprezentuje zjednoczoną społeczność
wszystkich muzułmanów łatwo można by dostrzec w siódmy wieku, gdy społeczność
była mała i ograniczona geograficznie, ale islam zbyt szybko i daleko się „roznosił”,
żeby ten sen mógł się utrzymał. Ostatni „prawdziwy” kalifat, Abbasydzi, w końcu
pękł pod własnym ciężarem, z odrywaniem się niektórych jego fragmentów i
finalnie poddały się rosnącym imperiom Perskim i Tureckim.
5. Co właściwie robi
kalif?
Oryginalnie kalif był osobą, która przejmowała dwie ziemskie
odpowiedzialności Mahometa:
1. Rządzenie ujednoliconym islamskim państwem.
2. Odpowiedzialność za wszystkich muzułmanów.
2. Odpowiedzialność za wszystkich muzułmanów.
Przez następne siedemset lat pamięć o Mahomecie wyblakła,
ale pozostały dwie zdefiniowane odpowiedzialności: rządzenie ujednoliconym
państwem islamskim i branie odpowiedzialności za społeczność wszystkich
muzułmanów na świecie, czyli Umma.
Podczas wzrostu kalifatu i wieki historii, bycie kalifem zaczęło
bardziej być rządzeniem imperium i coraz mniej religią. Ale, przynajmniej
symbolicznie, kalif powinien być zarówno głową państwa i boskim reprezentantem
na ziemi, coś w stylu rzymskiego imperatora i papieża w jednej osobie. Gdy Kalifat
Abbasydyjski upadł w XII i XIII wieku, ta rola się skończyła.
Rola kalifa, ostatnia, została zniesiona w 1924 roku przez
tureckiego przywódcę Mustafę Kemala Atatürka, sekularnego nacjonalisty, który
chciał zmniejszyć rolę religii w państwie.
6. Czemu dżihadyści
maja na ten temat taką obsesję?
Dżihadyści widzą kalifat, jako szczyt islamskiej chwały,
jako sztandar pewnego rodzaju islamskiego nacjonalizmu. Jest w tym jednak
jeszcze coś więcej: wielu współczesnych dżihadystów i islamistów widzi kalifat,
jako odpowiedź na ostatnie dwa wieki podległości i upokorzenia ze strony
zachodnich potęg.
Zamykanie ruchu dżihadu, jako odrodzenie lub kontynuację
kalifatów jest sposobem na utrwalenie pomysłu, że wszyscy muzułmanie powinni
być złączeni w jedno państwo, powinni być zarządzani przez islam, nie przez
system sekularny, i być może najważniejsze – świat islamski prawem religii
powinien być silniejszy niż zachodnie siły, które od lat go najeżdżają.
Dżihadyści zakładają też, że jeśli kalifaty istniały dawno
temu i były politycznie zorganizowane wokół islamu, musiały być ultra-konserwatywnymi
teokracjami.
7. Kalifaty naprawdę były
miejscami ultra-konserwatywnego islamu i anty nowoczesnej nietolerancji. Tak?
Nieprawda! To dżihadyści, tacy jak dzisiejsi przywódcy ISI chcą
by takim był, bo sami chcą rządzić opresyjnym, nietolerancyjnym, anty nowoczesnym,
ultra-konserwatywnym państwem. Ale to jest fantazja, którą skonstruowali by
usprawiedliwić ich bardziej nowoczesne pomysły na ultra-konserwatyzm i koloryzowanie
ery, która wyglądała znacznie inaczej niż sobie to wyobrażają.
Niedawno w New
York Times, dziennikarz Khaleb Diab obalił ten mit:
Kalifat Abbasydów był kilka
stuleci przed wstecznymi kohortami pana Baghdadi. Społeczeństwo Abbasydów w
sowich dniach świetności rozkwitało w mulit kulturowości, nauce, innowacjach,
nauczaniu i kulturze – w ostrym kontraście do agresywnego purytanizmu ISIS.
Nadworny poeta legendarnego kalifa Haruna al-Rashida (około 763-809), Abu Nawas,
nie tylko pisał ody do wina, ale także pisał gejowskie erotyki, które
przyprawiłyby współczesnego imama o rumieniec.
Skupiony wokół Bayt al-Hikma,
Bagdadzkiego „Domu mądrości”, kalifat Abbasydzki wspierał znaczące postępy w
nauce i matematyce. Współczesna metoda naukowa została wynaleziona w Bagdadzie
przez Ibn al-Haythama, który był nazywany „pierwszym prawdziwym naukowcem”.
I tak dalej. Nie stajesz się jednym z największych imperiów
w historii, jakimi były wczesne kalifaty, przez odrzucenie nauki i ustanowienie,
jako swoich priorytetów prześladowanie kobiet i mniejszości; robisz to poprzez położenie
nacisku na naukę, sztukę i pluralizm. Ale dżihadyści nie chcą tego słuchać.
8. Dlaczego
dżihadyści opierają swój „nowy” kalifat na jego fikcyjnej koncepcji?
Pochodzi to z ideologicznego kryzysu polityki na arabskim
środkowym wschodzie, z jakim od ponad wieku się zmagają: jak pogodzić historie
wagi i wielkości regionu, zwłaszcza z okresu kalifatów, z bardziej współczesną
historią podległości zachodowi? Jak odpowiedzieć na to podporzadkowanie i
przywrócić wielkość?
Było wiele ideologicznych prądów i reakcji na to, ale jednym
z najbardziej konsekwentnym był arabski sekularny nacjonalizm, który głosi, że
etniczni Arabowie powinni się zjednoczyć, metaforycznie i politycznie i powinni
przeciwstawić się zachodowi czerpiąc z ich sekularyzmu i rozwoju technologicznego.
Przywódca Syryjski Bashar al-Assad jest sekularnym Arabskim nacjonalistą; tak samo
był nim przywódca egipski Hosni Mubarak.
Drugimi z nich są islamiści, którzy twierdzą, że muzułmanie
powinni się zjednoczyć, odrzucić zachodnie idee i zorganizować społeczeństwo
wokół konserwatywnych interpretacji islamu i islamskiej tożsamości, jako drogi
do odrodzenia starych kalifatów. Dżihadyści są ekstremalnym odłamem islamistów,
stąd ich obsesja z kalifatem, jako symbolem raju utraconego i prawidłowego porządku
świata. To, dlatego islamiści i dżihadyści walczą z sekularnymi nacjonalistami
arabskimi tak samo, jak z zachodem.
Fakt, że dzisiejszy, zarządzany przez terrorystów „kalifat”
w Iraku i Syrii nie ma nic wspólnego z oryginalnymi kalifatami jest bez
znaczenia.. Walczą za mityczną pamięć, która sami wymyślili. Na nieszczęście dla
Irakijczyków i Syryjczyków, znajdujących się pod władzą ISIS, wystarczająco dużo
ludzi wierzy w ten mit, by za niego walczyć i zabijać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz