Główne
postaci/twórcy: Imhotep, Hor‑Djed‑Ef,
Kagemni i Ptah‑Hotep w Starym Królestwie (2686‑2181
p.n.e) są uznawani za twórców pierwszej tradycji filozoficznej w historii.
Niebagatelna role odegrała też Pesehet, pierwsza kobieta-lekarz medycyny w
historii. Żyła w czasach Czwartej i początku Piątej Dynastii (2584 lub 2465
p.n.e)
Okres
powstania: Okres Starego Królestwa Egiptu –
pomiędzy 2686 a 2181
Główna
teza: Budowanie krytycznej
wiedzy o świecie, intelektualnej penetracji i głębi oraz umiar, skromność i
pokora w dążeniu do wiedzy i perfekcji. Filozofia Starożytnego Egiptu charakteryzowała
się pluralizmem, płynnością pojęć i otwartością na zmiany.
Główne
pojęcia:
Istnienie –
wszystkie czasowniki
opisujące istnienie w egipskiej filozofii mają dynamiczną formę. Są czasownikami
opisującym ruch i odnoszące się do czasu. Czasownik „wnn” (unen) w postaci hieroglifu jest przedstawiany, jako długouchy
zając pustynny i oznacza „istnieć”, „być”. Pierwotnie mógł znaczyć „ruszać się”,
„biegać”. By naprawdę istnieć, coś musi się poruszać lub biegać. Zatem nie
ruszanie się, nie jest istnieniem. Oznacza to, ze istnienie odrzuca iluzję,
złudzenie i zwykłe wrażenia. Istnienie jest dynamiką bytu. Synteza odpoczynku (hotep) i ruchu (shemet) jest całością „bycia” i jest niezmienne i niezniszczalne
jak boskie życie. Koncepcja „istnienia” jest bardzo blisko pojęcia „wieczności”,
co oznacza bycie w taki sposób, by możliwie zbliżyć się do tego, co jest idealne
(nefer). Istnienie, absolutne lub relatywne jest zawsze procesem dynamicznym.
Wszechświat – kosmologia Egiptu jest skoncentrowana na słońcu i
kosmosie. NA początku bóg-słońce Ra-Atum wyłonił się z pierwotnych wód (nun) dzięki własnej mocy samorozwoju.
Bóg-słońce stał się Shu (wiatr) i Te jnut, pierwsza kobietą. Z nich zrodzili
się Geb, bóg-ziemia i Nut, bogini nieba, których synami byli dwaj bracia –
Ozyrys i Set oraz siostry Izis i Nephytys. Ozyrys i Izis spłodzili Horusa,
boskiego sokoła dynastii. Maat, bogini Prawdy i Prawości, była córką Ra
(sat-Ra). Koncepcje prawdy i prawości maja stałe miejsce w przemyśleniach odnośnie
bóstwa solarnego – Aton. Hathor, bogini piękna, miłości, tańca i muzyki, była „okiem
Ra”.
W filozofii, te elementy mitów i kosmogonii
zawierają podstawowe pomysły odnośnie świata.
Starożytna filozofia egipska nie zna pojęcia chaosu,
jako początku wszystkiego, pierwotnego nieładu.
Nun, pierwotna woda, jest bogiem i pierwszym
elementem, który istniał zanim nawet powstał Ra, jako źródło życia i rozumu.
Wszechświat nie posiada granic, ponieważ zawiera się
w sobie. Jest swoim własnym limitem.
Wszechświat jest nieskończoną totalnością. Jako, że zawiera
sam siebie i jest kompletny jest totalny.
Logika – Egipcjanie używali logiki, jako narzędzia do
precyzyjnego konstruowania i rozwoju ich matematyki. W geometrii, czyli w
matematyce właściwości, pomiarów i relacji punktów, linii, kątów, powierzchni
figur i brył – wszystkie problemy były układane w jasny i zwięzły sposób.
Podstawowa struktura problemu zawsze zawierała następujące części:
1. tep –
Zadany Problem. Precyzyjnie określony problem do rozwiązania wraz z przykładami.
2. mi died en.
Ek – Stan Definicji. Tutaj wszystkie pojęcia z pierwszego punktu zostają rozbite
na pierwsze elementy i dokładnie wyjaśnione w celu precyzyjnego postawienia
problemu.
3. iret mi
kheper – Procedura Sprawdzająca. W tym momencie wszystkie założenia są
sprawdzane pod kątem prawdziwości, na podstawie rozumowej analizy z danych wejściowych.
4. rekhet. Ef pw
– Rozwiązanie. To jest wiedza znaleziona i odkryta b z jasnością i pewnością. Rozwiązanie
musi być znalezione i prawdziwe bez żadnych wątpliwości. Student pokazał, że ma
wiedze i umiejętności by zrobić coś prawidłowo. Rozwiązanie jest wyraźne i
oczywiste, dzięki demonstracji poprzez procedurę logiczną.
5. seshemet,
seshemet – Analiza Dowodu. Teraz przeglądamy całość procesu, wszystkie założenia
i reguły by przetestować prawidłowość Rozwiązania. Taki logiczny dowód zawsze
prowadzi do konceptualnej generalizacji. (Egipcjanie znali jednak techniki indukcyjnego
kształtowania koncepcji.)
6. gemi. Ek nefer
– Konkluzja. Jeśli jesteś w stanie coś zrobić i robisz to prawidłowo, znaczy
to, ze zrobiłeś to tak jak należało to zrobić. Osiągnięcie logicznej konkluzji,
wytrzymującej krytyczną kontrolę jest osiągnięciem w sztuce dedukcji. Na tym
etapie tez wyklucza się niespójności i samo zaprzeczenia, które nie mogą się znajdować
ani w Rozwiązaniu, ani w Konkluzji.
Kreacja, jako Ewolucja – powstawanie wszystkiego
od pierwotnego elementu jest naturalnym procesem, w którym cos zmienia się w
cos innego, bardziej złożonego lub lepszego.
Kreacja,
jako fizyczna emanacja boskości
– kreacja jest aktem myśli, który wnika w serce boga oraz w rozkazującą wypowiedź
(słowo), które przywołuje myśl do rzeczywistości.
Nieśmiertelność – według egipskich koncepcji wszystko jest w ruchu –
bogowie i boginie, ludzie, natura i świat. Całość istnienia to transformacja i „stawanie
się” w czasie i przestrzeni. Z tego, wprost i po raz pierwszy precyzyjnie
zostaje sformułowana koncepcja życia po śmierci, nieśmiertelności duszy i
reanimacji ciała. Dla Egipcjan, śmierć była procesem samoświadomości, w której
ludzie zyskują identyfikację z bogami, których reakcja może zostać zsumowana do
zadania – „Jeden z nas przychodzi do nas” (Teksty Piramid, piramida Mer-en-Ra,
Szósta Dynastia)
Problem
„zła” – Zło pochodzi wyłącznie od ludzi. Nie
jest boską zasadą. Ludzie potrafią rozróżnić dobro od zła dzięki świadomości,
która jest źródłem humanizmu, prawości i mądrości. Ludzie są zdolni zarówno do
współczucia i wybaczenia jak i czynienia zła i bycia zawstydzonymi. Płomień
świecy zależy od tego jak i z czego świeca został wykonana. Jeśli człowiek jest
świecą, to jego płomień, czyli emanacja duszy, zależy od tego, z jakiego łoju została
wykonana świeca. Dlatego edukacja jest konieczna.
Elastyczność – odpowiedzi na filozoficzne pytania w starożytnym Egipcie
były elastyczne. Zgodnie z doktryną o dynamizmie istnienia. Zamiast dawać
definitywne odpowiedzi, filozofia egipska była pluralistyczna i kilka różnych wyjaśnień
pochodzenia świata mogło być traktowanych, jako prawdziwe.
Pragmatyzm – filozofia ta była pragmatyczna. Odnosiła się do
zdarzeń z prawdziwego życia bez odwoływania się do odgórnych, generalnych praw.
Starsi przekazywali młodszym wiedzę o wydarzeniach, jakie mogą spotkać ich w życiu,
nie suche formułki dotyczące abstrakcyjnych koncepcji.
Emocje – Egipcjanie rozpoznawali potęgę emocji, jednak
odradzali ich manifestacji. Ideałem był cichy człowiek, który zanim coś zrobił,
hamował emocje. Przeciwieństwem był impulsywny człowiek, który działał pod wpływem
emocji.
Notatki do Brudnopisu: Jeśli pominiemy kwestie mityczne – kosmologie, panteon bóstw i cały ten cyrk z życiem pozagrobowym, to na serio jest to całkiem zacny zestaw koncepcji. Rozumowe i logiczne podejście do problemów, nacisk na edukację, elastyczność koncepcji, pluralizm i pragmatyczne podejście do emocji sprawiają, ze patrzę bardzo przychylnym okiem na te tradycję filozoficzną.
Właśnie za logikę, podejście do emocji oraz elastyczność
i pluralizm – daje pełne i zasłużone trzy gwiazdki!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz