Okres powstania: Okres
Wiosny i Jesieni w starożytnych Chinach (770 – 480 p.n.e) i Okres Walczących
Królestw (479 – 221 p.n.e)
Główna teza: Głównym pojęciem
motizmu jest „bezstronna opieka”. Według motizmu problemem nie jest brak
współczucia u ludzi, ale ich stronniczość w jego okazywaniu. Podstawowym
zadaniem jest ponowna ocena zachowań, nie emocji i postaw.
Główne pojęcia:
Rząd merytokratyczny – stanowiska w rządzie powinny być rozdzielane
według kompetencji, które są zdefiniowane, jako połączenie inteligencji i
edukacji, weryfikowanych za pomocą obiektywnych systemów oceny. Motiści
uważali, że tak długo, jak ktoś posiada kompetencje do realizacji zadania
powinien pełnić swoje stanowisko bez względu na więzy krwi czy status społeczny.
Władca powinien otaczać się ludźmi utalentowanymi, doceniać talenty i poszukiwać stale doradztwa u takich ludzi. Bez poszukiwania talentów wewnątrz państwa, państwo upadnie.
prawo i porządek są bardzo ważne dla motistów. Porównują oni władcę do cieśli, który lepiej wykonuje swoje obowiązki w oparciu o narzędzia niż o emocje. Jako, że decyzje władcy dotyczą całego narodu, bardzo ważne jest żeby władca miał zestaw standardów i narzędzi. Te narzędzia i standardy nie mogą jedna pochodzić od człowieka; standardy powinny pochodzić z Nieba (wróćcie do odcinka o Konfucjanizmie). Tym prawem Nieba, jest Miłość.
Władca powinien otaczać się ludźmi utalentowanymi, doceniać talenty i poszukiwać stale doradztwa u takich ludzi. Bez poszukiwania talentów wewnątrz państwa, państwo upadnie.
prawo i porządek są bardzo ważne dla motistów. Porównują oni władcę do cieśli, który lepiej wykonuje swoje obowiązki w oparciu o narzędzia niż o emocje. Jako, że decyzje władcy dotyczą całego narodu, bardzo ważne jest żeby władca miał zestaw standardów i narzędzi. Te narzędzia i standardy nie mogą jedna pochodzić od człowieka; standardy powinny pochodzić z Nieba (wróćcie do odcinka o Konfucjanizmie). Tym prawem Nieba, jest Miłość.
Bezstronna opieka,
troska – każdy powinien
troszczyć się o innych równo, bez brania pod uwagę osobistych relacji, więzów
krwi czy zależności władzy lub kapitału.
Moralność – wszyscy ludzie zasługują na równe zyski materialne
i ochronę przed fizyczną krzywdą. Wskazania moralne powinny promować i wspierać
zachowania społeczne, które zwiększają użyteczność wszystkich ludzi należących do
danej społeczności, a w szerszej perspektywie – państwa.
Konsenkwencjalizm – podstawowymi dobrami w motyzmie są, w ujęciu myślenia
konsenkwencjonalistycznego – porządek, bogactwo materialne i wzrost populacji.
Społeczeństwo – społeczeństwo funkcjonuje jak poukładany
organizm. Odpady i elementy niewydolne widoczne w stanie naturalnym są
ograniczane. Konflikty powstają w wyniku braku moralnej jedności w ludzkich
kulturach. Motizm przeciwstawia się jakiejkolwiek formie agresji, zwłaszcza
wojnie pomiędzy państwami. Jest jednak dopuszczalne użycie siły w obronie
własnej.
Fatalizm – motizm opowiada się przeciwko fatalizmowi.
Zarzuca takiemu podejściu do rzeczywistości przyczynę ubóstwa i cierpienia.
Fatalizm jest nierozsądnym wierzeniem tych, którzy nie chcą zaakceptować faktu,
że to ich czyny wpływają na to jak wygląda ich życie.
Matematyka – motizm dostarczył „atomowej” definicji punktu
geometrycznego, głosząc, że linia można podzielić na części i część, która nie może
już zostać podzielona jest punktem. Dostarczyli też definicji porównania
długości i równoległości, wraz z zasadami przestrzeni i przestrzeni
ograniczonej.
Podoba mi się
podejście do fatalizmu, koncepcja merytokracji…i chyba tyle. Nie będę pisał
więcej o własnych refleksjach, bo ich po prostu ich nie mam. Może to mój
dzisiejszy stan psycho-fizyczny, a może po prostu nie przemawia to do mnie…nie
wiem. Dwie gwiazdki i do następnego czwartku!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz