Okres
powstania: Pierwsze teksty dotyczące tej szkoły hinduskiej filozofii,
Nyanya Sutras, powstały w drugim
wieku naszej ery. Nowa szkoła Njanji był rozwijana jeszcze po XVI wieku.
Główna
teza: Njanja to jedna z ortodoksyjnych szkół filozofii
hinduskiej. W szczególności, njanja jest szkołą logiki opartej na czterech
podstawowych źródłach wiedzy: percepcji, wnioskowanie, porównania i świadectwa.
Wiedza pozyskana z tych źródeł może, oczywiście, być ważna lub nie. W
rezultacie njanja utworzyła system schematów dowodzących ważności wiedzy. Jest
najbliższym ekwiwalentem współczesnej filozofii analitycznej
Główne
pojęcia:
Szesnaście Kategorii
– metafizyka njanji rozpoznaje szesnaście padarth, czyli kategorii i zawiera
wszystkie sześć kategorii Waiśesziki (klasycznej filozofii hinduskiej). Te
szesnaście kategorii to:
- pramāṇa – prawdziwe źródła wiedzy
- prameya – obiekty prawdziwej wiedzy
- saṁśaya – wątpliwość
- prayojana – cel
- dṛṣṭānta – przykład
- siddhānta – konkluzja
- avayava – części sylogizmów
- tarka – hipotetyzowanie
- nirṇaya – porozumienie
- vāda – dyskusja
- jalpa – targowanie się
- vitaṇḍā – „czepianie się”
- hetvābhāsa – błąd, oszustwo
- chala – spieranie się
- jāti – wyrafinowane odrzucenie tezy
- nigrahasthāna – moment/miejsce porażki
Epistemologia
– njanja rozpoznaje wiedzę lub poznanie, jako ogarniecie lub świadomość. Wiedza może być ważna lub nie ważna. Według tej szkoły, ważnymi źródłami wiedzy mogą być
– percepcja, wnioskowanie, porównanie i świadectwo. Nieważne źródła to –
wątpliwość, błąd i rozumowanie hipotetyczne.
Percepcja – ma najwyższą pozycje w epistemologii
njanji. Dotyczy pozbawionego błędu kontaktu organów zmysłów z rzeczywistymi
przedmiotami w oderwaniu od ich nazewnictwa, ale w grze z ich definicją.
Percepcja ma dwa typy – zwyczajna percepcja (zmysłowa) i niezwyczajna.
Niezwyczajna percepcja to trzy sposoby odbierania obiektu – odbieranie jego
generalnych cech, dostrzeganie zmysłem cech rozpoznawalnych innym zmysłem (na przykład
wzrokiem rozpoznajemy, że coś jest gorące) i metod supernaturalnych (jak
dostrzeganie specjalne joginów, dostrzeganie przeszłości czy przyszłości
obiektu).
Wnioskowanie – to ważny składnik szkoły njanji. Metodologia
wnioskowania stanowi kombinację indukcji i dedukcji, przesuwając się od
szczególności do szczególności poprzez ogólności. Składa się klasycznie z
pięciu kroków:
1. Pratijñā – do dowiedzenia (np. „Na
wzgórzu jest ogień”)
2. Hetu – powód („Ponieważ jest tam dym”)
3. Udāhārana – przykład („Gdzie jest dym tam jest ogień, na przykład w kuchni”)
4. Upanaya – potwierdzenie lub aplikacja („ Na wzgórzu jest dym spowodowany przez ogień”)
5. Nigamana – konkluzja („Dlatego na wzgórzu jest ogień”)
2. Hetu – powód („Ponieważ jest tam dym”)
3. Udāhārana – przykład („Gdzie jest dym tam jest ogień, na przykład w kuchni”)
4. Upanaya – potwierdzenie lub aplikacja („ Na wzgórzu jest dym spowodowany przez ogień”)
5. Nigamana – konkluzja („Dlatego na wzgórzu jest ogień”)
Porównanie – wiedza związku pomiędzy słowem i
obiektem opisanym tym słowem. Porównanie jest produktem wiedzy o
podobieństwach.
Świadectwo – czyli zeznanie wiarygodnego świadka zawierające
zrozumienie tematu. Są dwa typy świadectw:
Vaidika
– świadectwo oparte na świętych Wedach, uznane, jako słowa Boga. Niepodlegające
podważeniu.
Laukika – świadectwo wiarygodnego, zaufanego człowieka. Może być kwestionowane i odrzucone poprzez bardziej wiarygodną wiedzę, jeśli jest dostępna.
Laukika – świadectwo wiarygodnego, zaufanego człowieka. Może być kwestionowane i odrzucone poprzez bardziej wiarygodną wiedzę, jeśli jest dostępna.
Przyczynowość
– przyczyna jest zdefiniowana, jako bezwarunkowy i niezmienny powód powstania
efektu, a efekt, jako bezwarunkowy i niezmienny wynik przyczyny. Ta sama
przyczyna daje ten sam efekt. Przyczyna nie jest nigdy obecna w efekcie.
Teoria błędu
– błąd wynika z nieprawidłowej syntezy przedstawionych i reprezentowanych
obiektów. Obiekt reprezentowany jest mylony z prezentowanym. Prezentowany
obiekt jest postrzegany tutaj i teraz, reprezentowany obiekt istnieje gdzie
indziej.
Notatki
do brudnopisu: Widzę tutaj bardzo fajną szkołę logiczną,
ale nie podoba mi się wtrącenie świadectwa „słowa bożego”. Dlatego nota nie
będzie zbyt wysoka J
Zostawiłem tez sobie jedną rzecz na osobny wpis. Otóż Njanja daje dziewięć logicznych argumentów na istnienie Boga. I je rozwalę w osobnym wpisie. Nie gwarantuje, że od razu, ale na 100% niebawem J
Zostawiłem tez sobie jedną rzecz na osobny wpis. Otóż Njanja daje dziewięć logicznych argumentów na istnienie Boga. I je rozwalę w osobnym wpisie. Nie gwarantuje, że od razu, ale na 100% niebawem J
Tymczasem – trzy gwiazdki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz